MCO: Telcos untuk menawarkan data 1GB percuma setiap hari dari 1 April, inilah yang perlu anda ketahui

Pengguna prabayar dan pascabayar Maxis, Celcom, Digi dan U Mobile  akan menerima data 1GB percuma setiap hari, untuk digunakan dari 8 pagi hingga 6 petang, dari 1 April dan sepanjang tempoh perintah pergerakan (MCO).

covid 19
roland jeffery


Inisiatif itu, yang bernilai RM600 juta, adalah sebahagian daripada pakej rangsangan ekonomi yang diumumkan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 27 Mac 2020. Telco tempatan dalam kenyataan bersama berkata lebih banyak inisiatif akan diperkenalkan kemudian:

"Industri ini juga sedang berusaha untuk meringankan beban segmen B40 dalam tempoh ini dan akan mengumumkan pelan mengenai aspirasi ini dalam masa terdekat, berikutan perbincangan dengan pihak berkuasa yang berkaitan pada mekanisme terbaik untuk menyokong segmen ini. "

Telekom Malaysia (TM) dan Time menyokong pengendali mudah alih dengan menyediakan kapasiti fibre tambahan untuk memenuhi permintaan yang lebih tinggi. Semua pengguna juga akan mendapat panggilan percuma ke pusat Crisis Preparedness and Response Centre hotlines.

Ketua Pegawai Eksekutif Celcom, Idham Nawawi mengumumkan melalui Twitter bahawa semua pelanggannya akan diberi data percuma tanpa harus memilih, berkuat kuasa 1 April. Butiran lebih lanjut boleh didapati di laman webnya. 

U Mobile telah menyediakan FAQ yang menyatakan bahawa tawaran itu terbuka kepada semua pelanggan aktif (pascabayar, prabayar, jalur lebar). Jika anda seorang pengguna prabayar dan talian anda tidak aktif maka anda tidak layak untuk data percuma. 

Begitu juga untuk pengguna pasca bayar - barisan anda mesti aktif untuk menebus data. Telco berkata tidak akan ada topi laju dan data bebas boleh digunakan untuk penambatan atau perkongsian dengan orang lain melalui hotspot mudah alih. 

Walau bagaimanapun, ia hanya boleh digunakan di dalam negara dan bukan untuk perayauan antarabangsa. Setelah data 1GB harian telah digunakan sepenuhnya, pengguna akan diberitahu melalui SMS. 

Penebusan sekali diperlukan: pengguna perlu mendail * 118 * 6 # untuk prabayar atau * 118 * 7 # untuk pascabayar dan kemudian pilih Tawaran Istimewa pada telefon mereka. 

Sementara itu, Digi dalam siaran Facebook berkata ia akan menawarkan lebih banyak maklumat mengenai tawaran data percuma 1GB pada masa akan datang. LifestyleTech telah sampai ke Maxis untuk maklumat lanjut.

Telco juga akan mencurahkan pelaburan RM400 juta tambahan untuk mengekalkan ketersediaan, kestabilan dan kualiti rangkaian.

Sumber : TheStar

Post a Comment

0 Comments