JANGAN BELI BARU - Ini Cara Membaiki Hard Disk

Terdapat pelbagai cara membaiki hard disk. Bagi anda yang mengalami masalah dengan hard disk tidak perlu risau dan jangan beli baru kerana terdapat beberapa tips dan cara membaiki hard disk.

JANGAN BELI BARU - Ini Cara Dan Tips Membaiki Hard Disk.

Panik! Jangan panik.

Hanya bergurau. Sebenarnya, perkara pertama yang perlu dilakukan adalah menentukan sama ada ia benar-benar adalah kegagalan aripada cakera keras yang anda hadapi dan bukannya salah satu masalah lain yang boleh menyebabkan kegagalan boot. 

Jika anda mempunyai akses ke komputer lain, keluarkan pemacu keras yang gagal dari PC tersebut dan pasangkannya sebagai pemacu 'slave' ke komputer ganti. Cara paling mudah untuk melakukan ini adalah melalui peranti USB. Jika anda telah memiliki peranti USB ini kerja anda sangat mudah hanya dengan memasang hard disk tersebut dan disambungkan dengan PC ganti anda tadi.

Atau jika anda mempunyai IDE to SATA converter lagi senang ianya bernilai lebih kurang RM 35-45.

cara membaiki harddisk, tips membaiki harddisk


Pada Mac, prosesnya agak mudah. Gunakan kabel FireWire untuk menyambungkan Mac yang tidak berfungsi kepada Mac yang berfungsi, kemudian, "boot sasaran" mesin yang tidak berfungsi dengan menahan kekunci T untuk menghidupkannya.

Setelah hard disk anda bersambung dengan PC ganti melalui USB dan hard disk anda berjaya diakses untuk melihat file dalamnya ini menunjukkan hard disk anda berada dalam keadaan yang baik dan berkemungkinan besar hard disk anda mengalami hanya masalah windows sahaja.

Untuk itu, sila lakukan backup segera terhadapt hard disk tersebut ke PC ganti anda tadi kerana anda akan melakukan installation windows terhadap hard disk tersebut.

Percubaan untuk menyelamatkan data anda boleh dikenakan kos yang tinggi jika anda menghantarnya ke kedai sedangkan anda boleh melakukannya sendiri.

Jika fail anda tidak muncul di komputer ganti, maka anda berada di tahap yang sukar dan anda ingin cuba untuk menyelamatkan cakera keras anda. Percubaan untuk menyelamatkan data anda boleh dikenakan kos beratus-ratus ringgit.

Lebih-lebih lagi, proses itu boleh mengambil masa beberapa hari dan tidak ada jaminan bahawa wang dan masa yang anda korbankan akan menghasilkan apa-apa keputusan yang diingini.

Jika cakera keras tersebut rosak, ianya sangat mendukacitakan kerana segala jenis dokument, maklumat sulit, gambar, video akan hilang begitu sahaja. Apatah lagi jika maklamat dalam cakera keras tersebut dikehendaki dalam kes mahkamah. Jadi, apa penyelesaiannya?

Terdapat dua cara yang menimbulkan kegagalan cakera keras: Kegagalan logik dan kegagalan mekanikal.

Kegagalan logik, komponen pemacu secara fizikal tidak rosak, tetapi disebabkan sama ada pemformatan yang tidak disengajakan atau sistem fail yang rosak, pemacu tidak dapat mencari dan mengemudi datanya sendiri.

Kegagalan mekanikal bererti anda telah memecahkan bahagian-bahagian cakera keras dengan mengeluarkan bunyi "klik-klik". Bunyi tersebut ialah bunyi ketika cakera keras cuba mengakses fail anda. Sekiranya anda mendengarnya, data anda mungkin masih berada di sana, tetapi anda tidak dapat mengembalikannya.

Namun diluar negara terdapat perkhidmatan pemulihan data dari Kroll Ontrack, Seagate's i365 dan Iomega dengan kos antara beratus-ratus dolar untuk cuba menyelamatkan data dari bencana logik atau mekanik.

Kami baru-baru ini mencuba pemulihan data dari cakera keras yang rosak teruk oleh seorang pelanggan kami. Kami mengeluarkan pemacu dari komputer ribanya, kemudian menggunakan penyesuai USB kami untuk menyambungnya ke komputer desktop kami untuk diagnosis.
Kami tidak mendengar apa-apa bunyi yang menandakan cakera keras dia rosak. Jadi langkah pertama kami adalah untuk memuat turun alat diagnostik demo percuma di Prosoft Engineering untuk memeriksa apa yang mungkin dapat diselamatkan.

Banyak syarikat menawarkan demo yang akan mengimbas pemacu anda dan memberikan anda idea yang bagus tentang apa yang dapat diperolehi semula sebelum anda meletakkan wang untuk membeli perisian mereka.

Perisian yang boleh dipertimbangkan untuk menyelamatkan data anda daripada cakera keras yang rosak.

Terdapat banyak perisian di internet yang dijual untuk menyelamatkan data anda seperti 
Penyelamat Data Prosoft II,  PC Rescue Data Prosoft, serta Ontrack EasyRecovery DataRecovery dan RecoverMyFiles dari GetData.

Kebanyakan produk ini berfungsi dengan cara yang sama. Pasang perisian, pilih pemacu rosak sebagai sumber anda dan pilih folder tujuan untuk menerima data. (Pastikan pemacu pemulihan anda mempunyai ruang yang cukup untuk kandungan pemacu yang gagal.)

Kemudian bersedia menunggu dan tunggu. Suatu imbasan penuh dan pemulihan pemacu 120 GB kami mengambil masa empat hari, dan pemacu yang lebih besar dapat memakan waktu lebih lama.

Memulihkan cakera keras adalah seperti mengembalikan kereta yang dicuri

Dapat mengembalikan data daripada kerosakan cakera keras dapat menyenangkan hari tetapi hasilnya mungkin tidak kemas. Tiada perisian yang dapat mengembalikan fail anda dengan tepat dalam keadaan yang anda buat pada awalnya.

Program-program ini direka untuk dasarnya melakukan dump data dari cakera keras yang bermasalah anda ke cakera keras yan baru. Fail akan dimuatkan mengikut jenis (imej JPEG akan berada dalam satu folder, dokumen Word dalam beberapa folder lain, filem MPEG di lain) dan lagu dan foto anda akan dicampur dengan bunyi rawak dan fail imej dari folder sistem komputer anda.

Di samping itu, nama semua fail anda akan ditukar kepada pelbagai urutan abjad angka, seperti IMG1039.jpg atau MOV2010.mov. Oleh itu bersiaplah untuk menyelesaikan serta menyesuaikan nama-nama fail tersebut pada hujung minggu yang panjang untuk menyaring dan menamakan semula fail anda mengikut artikel yang dikeluarkan oleh PopularMechanic.

Post a Comment

0 Comments