Kedamaian Suasana Di Kampung Pedalaman Musim Kemarau

Kedamaian Suasana Di Kampung Pedalaman. Rumah panjang yang terletak di pedalama Kapit, Sarawak, iaitu Nanga Selentang menjadi tumpuan admin untuk merasai kenyaman udara pada musim kemarau. Pelbagai aktiviti yang dilakukan seperti memancing, menjala, ngaran dan sebagainya.

Berkumpul untuk minum petang. Kenanyakkan generasi muda yang bekerja di bandar-bandar besar kini amat jarang balik ke rumah panjang disebabkan jarak dan tugas. 

Berkumpul untuk minum petang.
Namun, bagi admin admin mencuri peluang ini untuk bertandang dan menziarahi keluarga yang mesih setia meneruskan hidup di kampung halaman.

Menjala Ikan Di Musim Kemarau.

Manjala ikan merupakan antivi uang amat lazim dilakukan oleh penduduk rumah panjang. Gambar dibawah ialah gambar admin bersama rakan menjala anak ikan bagi dijadikan umpan 'tambih' iaitu sejenis tali pancing yang diikat pada hujung kayu kecil tebing sungai.

Anak ikan yang akan dijadikan umpan 'tambih'

Diantara ikan semah yang admin perolehi dalam aktiviti 'nambih'
Ikan Baung seberat 2.5 KG

Ikan Semah seberat 1.9 KG

Memasak Menggunakan Dapur Kayu.

Dapur kayu yang amat popular di zaman nenk moyang dahulu kini masih juga diminati kerana keenakan masalah yang dimasak menggunakannya. 
Memasak/memanggang menggunakan dapur kayu

Aktivi 'Ngaran'.

Tidak lupa juga antiviti 'ngaran' menjadi kegemaran anak muda di kampung. Mesin kejutan elektrik ini diubahsuai menggunakan bateri kereta dan transformer yang mampu membunuh anak-anak ikan kecil.



Sedikit sedutan video Memancing Baung.


Post a Comment

1 Comments