Pembinaan LRT Di Kuching

KUCHING: Kos sistem Transit Aliran Ringan (LRT) akan dikawal kerana ia tidak akan melibatkan apa-apa jejambat, kata Ketua Menteri Datuk Amar Abang Johari Tun Openg.

Pembinaan LRT Di Kuching

Pembinaan LRT Di Kuching Dalam Tempoh Tiga Tahun Akan Datang 

Sistem LRT dijangka dilaksanakan dalam tempoh tiga tahun akan datang untuk menghubungkan Kuching, Kota Samarahan dan Serian.
"Ia akan dilaksanakan dalam tempoh tiga tahun ini kerana kami telah melakukan kajian yng sepatutnya.  "Abang Johari memberitahu media selepas menyampaikan ucapan penggulungannya di Kompleks Dewan Undangan Negeri semalam.

"Kita mesti ada keyakinan untuk melaksanakannya."

Ketika ditanya sama ada kerajaan mempunyai keupayaan untuk melaksanakan apa-apa projek raksasa, dia berjenaka, "Anda fikir kita tidak boleh?"

Dalam ucapan penggulungannya, Ketua Menteri berkata pembangunan setiap mod sistem pengangkutan awam, sama ada Rapid Transit (BRT) atau LRT, akan berpandukan oleh permintaan yang dapat dijangka dan kesesuaian setiap mod untuk memenuhi keperluan rakyat.

"Saya ingin memberi jaminan Dewan yang mulia ini bahawa saya bercakap atas nasihat perancang saya yang telah bekerja mengenai perkara ini sejak awal tahun ini dan berdasarkan kajian yang telah dilakukan oleh pakar-pakar dari Hong Kong dan Singapura," katanya.

Ketua Menteri berkata LRT akan dibangunkan secara berperingkat-peringkat untuk berkhidmat sebagai pencetus untuk pembangunan dan pertumbuhan Kuching dan kawasan sekitarnya.

 Kesan Jangkan Panjang Pembinaan LRT Di Kuching 

"Dalam jangka masa panjang, kita boleh membayangkan Kuching lebih besar yang merangkumi bukan sahaja Kota Samarahan dan Padawan, tetapi juga Bako, Damai, Lundu, Bau dan Serian. Tetapi pusat sistem pengangkutan awam adalah Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching dengan sambungan ke pelbagai tempat di Bandar Kuching itu sendiri, " jelas beliau.

Abang Johari, yang juga Menteri Pembangunan Bandar dan Sumber Asli, menegaskan bahawa di kawasan Kuching yang lebih besar, pemilikan kereta boleh meningkat sebanyak 25 peratus dari semasa 320,000 kepada 400,000 kereta dalam beberapa tahun akan datang.

Cadangan Pembinaan LRT Di Kuching  Yang Merangkumi Bandar-Bandar Utama

Beliau mencadangkan bahawa struktur LRT asas awal yang perlu diberi dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching ke Bandar Kuching, Kota Samarahan, Damai, Padawan dan Serian.
"Kita boleh membina hartanah yang diperlukan di sekitar stesen-stesen LRT berdasarkan pembangunan konsep ketumpatan Transit-Oriented (TOD). Jika kita tidak mula membina LRT kita sekarang, kos tanah kita akan meningkat pada masa akan datang dan kita mungkin perlu lebih banyak jalan raya, lebih lebuh raya serta lebih banyak jejambat yang akan dibina yang kos mencecah berbilion ringgit, "katanya.

Baru-baru ini, Abang Johari berkata, projek LRT itu akan dilaksanakan oleh Perbadanan Pembangunan Ekonomi Sarawak (SEDC).

Dalam perkembangan berkaitan, beliau berkata pada tahun 2030,  Kuching akan mempunyai lebih besar kepadatan penduduk.

"Ekonomi penduduk di Kuching akan berkembang apabila ianya dirancang dengan baik. Dengan hubungan yang baik dalam ICT dan pengangkutan, kadar semula jadi pertumbuhan penduduk akan meningkat sebanyak mungkin dan lebih ramai rakyat Sarawak yang boleh manjana pendapatan dengan lebih baik."

"Kita juga boleh menjangkakan rakyat Sarawak dari bahagian-bahagian lain di Sarawak datang untuk tinggal di Kuching kerana pekerjaan yang baik boleh didapati di sini. Tambahan pula, bakat asing mungkin ingin untuk datang dan tinggal dan bekerja di Kuching kerana pekerjaan yang baik boleh didapati di sini."

"Malah, cabaran bagi perancangan bandar hari ini ialah bagaimana untuk mereka bentuk semula bandar yang menarik kepada bakat yang mesra teknologi daripada Millennials, yang amat gembira untuk hidup dalam bilik-bilik kecil yang selesa dengan hanya komputer riba dan telefon bimbit mereka dan sudah tentu sambungan Internet yang laju ini dapat dimanfaatkan. Mereka, sudah tentu, juga mahu satu sistem pengangkutan awam yang baik kerana mereka mungkin tidak mahu memiliki kereta, "katanya.

Namun, hakikatnya masih banyak lagi kawasan-kawasan pedalam yang masih belum dibangunkan dengan sistem jalan raya malah lebih menyedihkan lagi terdapat kawasan yang langsung tidak boleh dihubungkan dengan jalan raya.

Koleksi Komen daripada orang awam berkenaan pembinaan LRT di Kching 

"Kerajaan banyak merancang pembangunan sistem jalan raya hanya di bandar utama sedangkan kawasan pedalam masih belum ada sistem jalan raya yang sesuai. Kenapa kerajaan tidak menggunakan peruntukan ini untuk membina jalan raya di kawasan yang masih belum ada jalan raya, biar mereka yang berada di pedalam dapat dihubungkan dengan jalan utama ke setiap bandar".

Post a Comment

0 Comments