Pesawat Lion Air yang tehempas di Indonesia adalah salah satu jet terbaru dan paling diantara Boeng termaju dibangunkan setakat ini. Semenjak berlakunya nahas jei ini hanya berumur dua bulan dan dengan 800 jam di bawah penerbangan, jadi para pakar bingung tentang apa yang sebenarnya menyebabkan 737 MAX 8 itu jatuh jatuh.
Pesawat Lion Air Terhempas Selepas Berlepas dari Tangerang
![]() |
Lokasi terhempasnya Lion Air |
Pesawat Lion Air Terhempas semasa melakukan penerbangan ke Pangkal Pinang. Walaupun tiada maklumat rasmi dikeluarkan lagi mengapa pesawat baru yang terhempas ke laut selepas berlepas namun FlightRadar24 telah menerbitkan data yang menunjukkan pesawat itu berkelakuan tidak menentu semasa berlepas. Apabila pesawat biasanya naik dalam beberapa minit pertama penerbangan, jet Lion Air mengalami penurunan sebanyak 726 kaki dalam masa 21 saat.
Pakar penerbangan Philip Butterworth-Hayes memberitahu CNN bahawa data itu tidak biasa bagi sesebuah penerbangan terutamanya sejak berlepas seperti ini kerana ianya dikawal oleh sistem automatik pesawat.
"Ini tidak sesuai dengan profil penerbangan automatik," kata Butterworth-Hayes sambil belajar data. "Kecuali, pesawat itu cuba membetulkan dirinya pada masa itu kerana beberapa sebab."
"Ini menunjukkan profil penerbangan menegak yang tidak stabil," katanya.
"Tepat pada masa yang sama dengan peningkatan kelajuan terdapat penurunan ketinggian, yang bermaksud bahawa pada ketika itu terdapat beberapa kehilangan kawalan." Pesawat itu, yang baru beroperasi sejak 15 Ogos, membawa 181 penumpang serta enam anak kapal kabin dan dua juruterbang, menuju ke Pangkal Pinang di pulau Bangka Indonesia.
Bekas penyiasat nahas udara Keselamatan Pengangkutan Nasional AS dan penganalisis penerbangan CNN, Peter Goelz memberitahu CNN, data menunjukkan masalah dengan kelajuan dan ketinggian kapal terbang.
"Ada sesuatu yang jelas salah dalam kedua-dua kelajuan udara dan ketinggian yang akan menunjukkan sistem kawalan penerbangan," katanya. "Ini adalah sistem fly-by-wire - sangat automatik - dan juruterbang mungkin tidak dapat menyelesaikan masalah dengan tepat pada masanya."Lion Air Terhempas. Ini faktornya.
'Pesawat tidak hanya jatuh dari langit'
![]() |
Mangsa-magsa nahas dibawah ke daratan |
Butterworth-Hayes berkata memandangkan pesawat itu hanya berusia dua bulan jika dibandingkan dengan kemalangan itu adalah "sangat tidak mungkin" berlaku kesilapan mekanikal.
"Pesawat tidak hanya jatuh dari langit," katanya. "Saya tidak dapat memikirkan sebarang masalah mekanikal selain kehilangan kuasa enjin yang tidak dijelaskan secara tiba-tiba (atau) kegagalan elektrik berfungsi dengan baik. Ia lebih cenderung menjadi peristiwa luar jangkaan.". Tambahnya lagi.
Dia mencadangkan bahawa isu alam sekitar adalah diantara penyebab nahas tersebut - seperti mikrobur, atau kawanan burung-burung.
"Mikrobursts sangat sukar untuk dikesan dan ianya adalah seperti pusaran dan anda tidak boleh melihatnya dan ini menyebabkan mikrobursts tersebut bertindak "menghentam" pesawat dan seterusnya juruterbang mengambil langkah pemulihan untuk membetulkan pesawat tetapi telah terlambat.
Boeing 737 MAX 8 atau dikenalai juga sebagai pesawat Lion Air JT610 baru membuat permintaan untuk kembali ke lapangan terbang sekitar 19 kilometer (12 batu) selepas berlepas, tetapi tidak menunjukkan terdapat kecemasan.
Data radar tidak menunjukkan bahawa pesawat telah berbalik, dan pengawal trafik udara tidak dapat dihubungi dengan segera selepas itu, tambah jurucakap AirNav Indonesia, Yohanes Sirait, agensi yang mengawasi navigasi trafik udara, kepada CNN.
Butterworth-Hayes mengatakan bahawa hakikatnya juruterbang tidak menunjukkan terdapat masalah di atas pesawat yang menunjukkan ada kejadian kecil yang mana mereka mungkin dapat menyelesaikannya sendiri.
![]() |
Diantara barang-barang milik penumpang Lion Air yang dikutip oleh pihak berkuasa |
"Panggilan mereka menunjukkan ia adalah satu kejadian kecil yang mereka kendalikan dan mereka tidak memerlukan bantuan," katanya.
"Terdapat kehilangan ketinggian (sebelum terhempas) dan hanya selepas itu terdapat semacam pembetulan," kata Butterworth-Hayes sambil melihat data FlightRadar24.
"Apa pun yang berlaku dengan penurunan pesawat itu adalah pembetulan tetapi apa-apa pembetulan itu tidak terlalu lama ketika pesawat mulai terjunam."
Bercakap lebih awal dengan CNN, David Soucie - bekas pemeriksa keselamatan dengan Pentadbiran Penerbangan Persekutuan AS - berkata hakikat bahawa kecemasan tidak diisytiharkan harus menjadi punca kebimbangan.
"Apa yang paling ketara kepada saya adalah hakikat bahawa mereka tidak mengisytiharkan kecemasan. Mereka hanya berkata, 'Kami akan kembali,'" kata Soucie, penganalisis keselamatan CNN.
"Tetapi apabila saya lihat trek pesawat selepas itu, pesawat itu membuat menjunam ke dalam air yang sangat curam dan tidak tipikal dari apa yang mereka akan lakukan," katanya.
Soucie menambah bahawa sesuatu yang menyebabkan pesawat itu hilang kawalan.
Dia menolak cuaca sebagai punca kemalangan, bagaimanapun, kerana pesawat itu tidak kelihatan cuba untuk kembali ke Jakarta. "Itu mengatakan bahawa sesuatu yang tiba-tiba dan sangat cepat telah berlaku kepada pesawat."
Adakah tiub pitot disalahkan?
Juruterbang dalam pesawat sebelumnya dari Denpasar ke Jakarta melaporkan masalah teknikal dan pesawat itu memaparkan "kelajuan udara yang tidak boleh dipercayai", kata ketua Jawatankuasa Keselamatan Pengangkutan Nasional Indonesia, Haryo Satmiko, kepada pemberita, termasuk Reuters, semasa sidang berita pada hari Isnin.
Jurutera telah memeriksa dan membaiki masalah itu, Ketua Eksekutif Lion Air, Edward Sirait memberitahu media tempatan, dan mereka memberikan pelepasan pesawat untuk terbang.
Apabila ditanya mengenai masalah "masalah udara yang tidak boleh dipercayai" yang dilaporkan, Butterworth-Hayes berkata juruterbang akan melaporkan masalah dengan tiub pitot yang menentukan kelajuan udara.
Malangnya, tiub Pitot harus dipersalahkan kerana kecelakaan Air France Flight 447 pada tahun 2009 apabila ia jatuh ke Lautan Atlantik. Kristal ais menyekat tiub pitot pesawat, autopilot diputuskan dan juruterbang tidak tahu bagaimana untuk bertindak balas terhadap apa yang berlaku.
Jurutera telah memeriksa dan membaiki masalah itu, Ketua Eksekutif Lion Air, Edward Sirait memberitahu media tempatan, dan mereka memberikan pelepasan pesawat untuk terbang.
Apabila ditanya mengenai masalah "masalah udara yang tidak boleh dipercayai" yang dilaporkan, Butterworth-Hayes berkata juruterbang akan melaporkan masalah dengan tiub pitot yang menentukan kelajuan udara.
Malangnya, tiub Pitot harus dipersalahkan kerana kecelakaan Air France Flight 447 pada tahun 2009 apabila ia jatuh ke Lautan Atlantik. Kristal ais menyekat tiub pitot pesawat, autopilot diputuskan dan juruterbang tidak tahu bagaimana untuk bertindak balas terhadap apa yang berlaku.
"Ia mengingatkan saya banyak pesawat yang turun di Atlantik di mana anda telah mempercepatkan kelajuan dan kehilangan ketinggian dan menyebabkan kehilangan kawalan pesawat secara mendadak," katanya.
![]() |
Diantara barang peribadi milik mangsa nahas Lion Air |
"Tetapi jika anda melihat kelajuan (dari data dari FlightRadar24), ia tetap malar."Bagaimanapun, katanya, "Tiub Pitot hanya merupakan sebahagian daripada isu ini - jika sensor tiub pitot menunjukkan bacaan yang berbeza dari sensor pesawat lain, ini mungkin menjelaskan perbezaan dalam petunjuk prestasi pesawat."
Lion Air Terhempas ini merupakan diantara Boeing yang terbaik yang pernah dihasilkan.
Boeing 737 MAX 8 'atas baris, terbaik yang anda boleh beli'
Pesawat itu adalah salah satu daripada 11 pesawat Boeing dalam armada Lion Air. Dalam satu kenyataan, Boeing berkata syarikat itu "sangat sedih" oleh kehilangan dan menawarkan "simpati tulus" kepada penumpang dan anak kapal, dan keluarga mereka.Soucie berkata 800 jam adalah masa yang lama untuk mengesahkan yang pesawat boeng ini adalah yang terbaik." Katanya.
Goelz bersetuju bahawa kehilangan pesawat baru itu "sangat luar biasa."
Tetapi kerana juruterbang jet dan juruterbang jet Lion Air masing-masing - 6,000 dan 5,000 jam penerbangan nampaknya tidak menjadi faktor nahas dan penyiasat akan memberi tumpuan kepada siasatan pesawat itu, katanya.
Pihak berkuasa penerbangan Indonesia akan memeriksa semua pesawat Boeing 737 Max 8 yang dimiliki oleh syarikat penerbangan komersil negara, kata pejabat Kementerian Perhubungan Kapten Avirianto kepada CNN.
Avirianto berkata pesawat Garuda telah diperiksa pada malam Isnin. Kementerian berharap untuk memeriksa sekurang-kurangnya tiga pesawat Lion yang yang lain. "Kami akan menyemak senarai satu demi satu, dengan sistem dan perkara teknikalnya," katanya.
"Sehingga perakam data penerbangan pesawat itu ditemui dan penyiasatan diadakan, tidak mungkin kita akan tahu banyak tentang punca kemalangan ini dalam masa terdekat, " kata perunding penerbangan dan bekas juruterbang Alastair Rosenschein kepada CNN's Becky Anderson.
Rosenschein berkata ia amat penting untuk mencari kotak hitam dengan cepat kerana pesawat yang terhempas itu adalah pesawat yang baru.
"Apa yang berlaku di sini mungkin menjejaskan model pesawat yang sama terbang di bahagian lain di dunia," katanya.
Sehingga kotak itu dijumpai, tidak mungkin pihak berkuasa dapat mengetahui apa yang dibawa ke pesawat.
Goelz berkata kemalangan Lion Air masih lagi satu lagi peringatan kepada para pegawai bahawa syarikat penerbangan memerlukan peralatan pemulihan yang lebih baik.
"Saya juga fikir ia akan mengambil masa beberapa hari untuk mencari perakam tarikh," katanya sambil menambah sukar untuk mencari sesuatu di lautan.
"Ia sekali lagi menonjolkan perlunya peranti penjejakan dan pemulihan yang lebih canggih."
0 Comments