7 Persoalan Illuminati Yang Anda Takut Untuk Bertanya

7 Persoalan Illuminati Yang Anda Takut Untuk Bertanya. Apakah Illuminati? Kenapa Illuminati sangat popular dikalangan selebriti? Jom tengok 7 Persoalan Illuminati Yang Anda Takut Untuk Bertanya dibawah


Apabila ia datang kepada anda yang dengan mengerikan yang kononnya mengawal dunia, Illuminati harus berada di bahagian atas mana-mana senarai ahli teori konspirasi. Halaman Facebook Illuminati mempunyai 3.4 juta sukaan.

Madonna menulis lagu tentang kumpulan itu, dan saluran YouTube memanggil hampir semua orang Illuminati kedudukan hampir 200,000 pelanggan. Untuk menyelesaikan kebenaran tentang Illuminati, beberapa orang berunding dengan pelbagai pakar mengenai subjek ini. 

Mark A. Fenster, seorang profesor undang-undang di University of Florida dan pengarang Teori Konspirasi: Kerahsiaan dan Kuasa dalam Budaya Amerika, merangkumi rayuan yang berpanjangan.
"Ia tidak masuk akal di wajahnya bahawa anda mempunyai kumpulan suci ini yang berusia lebih dari 300 tahun dan terus melihat hujah mengenai kaitannya hari ini," katanya. "Fakta bahawa perbincangan hidup adalah menakjubkan."
Illuminati tidak semestinya hanya cerita gila - ia menjadi kumpulan yang sangat nyata dengan matlamat yang bercita-cita tinggi walaupun ia tidak lagi wujud, hakikat bahawa ramai orang masih mempunyai keyakinan paranoid tentang hal itu mendedahkan banyak tentang kuasa dan budaya.

1. Apa Illuminati

Dalam erti kata sejarah, istilah "Illuminati" merujuk kepada Illuminati Bavaria, sebuah masyarakat rahsia yang beroperasi selama sedekad, dari 1776 hingga 1785. Organisasi ini diasaskan oleh Adam Weishaupt, seorang profesor undang-undang Jerman yang sangat percaya dalam cita-cita Pencerahan, dan pelukisnya berusaha untuk mempromosikan cita-cita itu di kalangan elit. 

Weishaupt ingin mendidik ahli Illuminati atas alasan, kedermawanan, dan nilai-nilai sekular lain supaya mereka dapat mempengaruhi keputusan politik ketika mereka berkuasa.

"Ia cukup bercita-cita untuk enam atau sembilan orang, tetapi mereka benar-benar mahu mengambil alih dunia," kata Chris Hodapp, pengarang bersama Teori Konspirasi dan Pertubuhan Rahsia untuk Dummies dengan Alice VonKannon. Matlamat Illuminati - dan reputasi - sering melebihi cara mereka, nota Hodapp. 

Pada hari-hari awalnya, kumpulan itu hanya segelintir orang bahkan yang terbesar, ia hanya terdiri daripada antara 650 dan 2,500 ahli. Kumpulan itu berkembang menjadi saiz dengan menjadi sel tidur dalam kumpulan lain - Ahli Illuminati bergabung dengan Freemason untuk merekrut anggota untuk masyarakat rahsia mereka sendiri.

2) Apa yang dipercayai oleh Illuminati?

Terdapat dua sisi Illuminati bersejarah iaitu ritual ganjil dan cita-cita mereka. Illuminati melakukan banyak perkara yang luar biasa. Mereka menggunakan simbol (seperti burung hantu), menggunakan nama samaran untuk mengelakkan pengenalpastian dan mempunyai hierarki rumit seperti Novice, Minerval, dan Minerval Illuminated yang membahagikan pangkat. 

Pada mulanya, Hodapp berkata, ahli Illuminati tidak mempercayai sesiapa lebih daripada 30 tahun, kerana mereka terlalu berpengalaman. Laporan lain ritual lebih sukar untuk mengesahkan, tetapi kita tahu bahawa ahli adalah sangat paranoid dan menggunakan protokol seperti mata-mata untuk menjaga satu sama lain identiti rahsia. 

Tetapi ketika mereka mengikuti ritual-ritual aneh ini, mereka juga mempromosikan pandangan dunia yang mencerminkan cita-cita Pencerahan seperti pemikiran rasional dan pemerintahan sendiri. 

Anti-clerical dan anti-kerajaan, Illuminati lebih dekat kepada para revolusioner daripada pemerintah dunia, kerana mereka berusaha menyusup dan mengganggu institusi yang kuat seperti monarki.


3) Adakah Illuminati berjaya mengawal dunia? 

Ahli sejarah cenderung untuk berfikir Illuminati hanya sedikit berjaya - paling baik - untuk menjadi berpengaruh. (Walaupun, tentu saja, ada juga yang percaya Illuminati berjaya mengambil alih dunia - dan masih menguasainya hari ini. 

Sekiranya kumpulan yang berkuasa menguasai dunia, kita mungkin tidak akan tahu mengenainya. 

Ia juga sukar untuk memecahkan kejayaan Illuminati dari Freemason, yang menyusup masuk dan berkumpul. Sukar untuk mengetahui pengaruh yang sebenarnya Illuminati berbanding dengan pengaruh orang lain. 

Kami tahu Illuminati mempunyai beberapa ahli berpengaruh - bersama-sama dengan banyak pemimpin lain yang berkuasa tetapi dilupakan hari ini, beberapa sumber berfikir penulis Johann Goethe adalah ahli kumpulan (walaupun sumber-sumber lain mempertikaikan tuntutan itu). 

Dengan cara yang sama, pengaruh Illuminati bergantung kepada apa yang anda percayai. Sekiranya anda menganggap cita-cita revolusi mereka tersebar ke kumpulan lain, seperti Revolusi Perancis, maka mereka berjaya. 

Sekiranya anda fikir idea-idea itu akan berkembang maju tanpa mengira, maka ia adalah peninggalan sejarah.

4) Mengapa Illuminati sebenar hilang?

"Mereka telah dihapuskan," kata Hodapp. "Orang ramai telah cuba menghidupkan semula mereka sejak bertahun-tahun, tetapi ia adalah skim pembuatan wang." Pada tahun 1785, Duke of Bavaria Karl Theodor mengharamkan masyarakat rahsia, termasuk Illuminati, dan memulakan hukuman yang serius bagi sesiapa yang menyertai mereka. 

Kebanyakan rahsia kumpulan telah didedahkan atau diterbitkan, dan, jika anda percaya kebanyakan ahli sejarah, Illuminati hilang. Walau bagaimanapun, dari saat pembubaran itu, mitos berkembang. 

Seperti yang dijelaskan dalam Teori Konspirasi dalam Sejarah Amerika: Ensiklopedia, dokumen yang terdapat di rumah ahli Illuminati berpangkat tinggi seperti Xavier von Zwack mengesahkan beberapa teori Illuminati yang spookiest, seperti impian mereka penguasaan dunia dan tingkah laku budaya (walaupun dokumen tersebut mungkin membesar-besarkan kebenaran tentang kumpulan itu).


5) Jika Illuminati lenyap, bagaimana legenda mereka hidup?

Hampir sejurus selepas Illuminati dibubarkan, teori konspirasi tentang kumpulan itu berkembang. Teori konspirasi yang paling terkenal dibuat oleh ahli fizik John Robison pada tahun 1797, yang menuduh Illuminati menyusup Freemason, dan Abbe Augustin Barruel, yang 1797 sejarah Jacobins mempromosikan teori bahawa masyarakat rahasia, termasuk Illuminati, berada di belakang Revolusi Perancis. 

Ahli sejarah cenderung melihat ini sebagai yang pertama dalam teori teori konspirasi yang panjang (walaupun, sekali lagi, bagi mereka yang percaya Illuminati menjalankan dunia hari ini, ini boleh dibuktikan bukti kuasa kumpulan). 

Kemudian, sesetengah daripada Bapa Pengasas berjaya menarik minat Illuminati di Amerika Syarikat. Pada tahun 1798, George Washington menulis surat yang menangani ancaman Illuminati (dia percaya ia telah dielakkan, tetapi menyebutnya membantu menolong mitos). 

Dalam panik yang disebabkan oleh buku-buku dan khotbah anti-Illuminati, Thomas Jefferson (tidak berasas) dituduh sebagai anggota kumpulan. Walaupun panik-panik Illuminati awal ini merosot, mereka memberi kumpulan patina legitimasi yang, pada akhirnya, akan membantu membuat konspirasi berabad-abad seolah-olah lebih masuk akal.

6) Adakah Illuminati berkaitan dengan Freemason?

Teori konspirasi selalu popular di Amerika Syarikat, tetapi selama berabad-abad, Illuminati kurang ditakuti daripada Freemason. Parti Anti-Masonik 1828 didasarkan pada pembangkang kepada Freemason, dan walaupun parti itu gugur, Freemason tetap menjadi tumpuan untuk paranoia di Amerika. 

Kerana Illuminati merekrut ramai ahli di Eropah melalui pondok-pondok Freemason, kedua-dua kumpulan sering keliru untuk satu sama lain. Untuk beberapa darjah, paranoia Freemason berkembang daripada pengaruh Freemason di Amerika Syarikat. Ramai Pengasas Bapa adalah ahli, selepas semua. 

Dan beberapa simbol utama Amerika mungkin berasal dari Freemason: Ada hujah yang kuat bahawa mata terapung pada dolar, Mata Providence di atas piramid, berasal dari Freemasonry. (Terdapat juga hujah bahawa ia dimaksudkan sebagai simbol Kristian; satu-satunya perkara yang kita tahu dengan pasti adalah bahawa ia tidak ada kaitan dengan Illuminati Bavaria.) 

Paranoia Freemason yang awal ini dapat membantu kita memahami teori konspirasi mengenai Illluminati hari ini. "Orang akan menggunakan istilah seperti 'Illuminati' untuk menentukan apa yang mereka tidak suka yang mungkin mencabar nilai-nilai mereka," kata Joseph Uscinski, seorang saintis politik di University of Miami dan penulis buku Teori Konspirasi Amerika bersama Joseph Parent.


7) Kenapa orang masih percaya pada Illuminati hari ini?

Illuminati tidak pernah hilang sepenuhnya dari budaya popular - ia selalu membosankan di latar belakang. Tetapi pada pertengahan tahun 1970-an, Illuminati membuat kemunculan semula berkat trilogi sastera yang memberikan kepada kumpulan itu imej yang seronok dan menggelikan pada hari ini. 

The Illuminatus Trilogy, oleh Robert Shea dan Robert Anton Wilson, menggambarkan Illuminati dengan detasmen ironis. Trilogi ini menjadi batu permata countercultural, dan intermingling penyelidikan sebenar - Weishaupt, pengasas Illuminati sebenar, adalah watak - dengan fantasi membantu meletakkan Illuminati kembali pada radar. 
"Ini adalah contoh hebat dari cara-cara selepas menstabilkan kuasa-kuasa elit," kata Mark Fenster.
"Penglihatan ironis teori konspirasi ini sangat tersebar luas. Anda boleh menjadi ahli teori konspirasi yang serius dan bergurau mengenainya." 
Dari sana, Illuminati menjadi pokok berkala dari kedua budaya popular - seperti novel Angels and Demons novel popular Dan Brown - dan pelbagai subkultur, di mana kumpulan itu sering bercampur dengan Satanisme, mitos asing, dan idea-idea lain yang akan benar-benar asing kepada Illuminati Bavaria sebenar. Uscinski menjelaskan bahawa kebanyakan rakyat Amerika hari ini tidak benar-benar percaya kepada Illuminati. 

Dalam kaji selidik teori konspirasi yang dijalankannya pada tahun 2012, beliau berkata sifar orang mendakwa bahawa kumpulan seperti Freemason atau Illuminati mengawal politik. Walaupun demikian, Illuminati nampaknya berterusan dalam kesedaran kolektif kami, yang berfungsi sebagai lelucon lelucon dan sumber cicak orang khabar angin (dijelaskan di sini). ~ https://www.vox.com/

Post a Comment

0 Comments