Persatuan Kebajikan Nanga Antawau Kapit (Nakwa) telah didaftarkan secara rasmi dengan Pendaftar Pertubuhan (ROS)

KAPIT: Persatuan Kebajikan Nanga Antawau Kapit (Nakwa) telah didaftarkan secara rasmi dengan Pendaftar Pertubuhan (ROS) pada 9 Mac lalu. Pengerusi Protem Jeffrey Kumbong pada sidang akhbar di sini baru-baru ini bahawa persatuan yang dibentuk oleh penduduk Nanga Antawau hasil daripada Jawatankuasa Pemilik Tanah Antawau . Nakwa telah ditubuhkan atas dasar bertindak sebagai platform berlandaskan undang-undang untuk melindungi dan menjaga  kepentingan rakyat, hak dan kebajikan Nanga Antawau ini sendiri.
Persatuan Kebajikan Nanga Antawau Kapit (Nakwa) telah didaftarkan secara rasmi dengan Pendaftar Pertubuhan (ROS)

"Sejak penubuhannya, Nakwa telah mewakili penduduk dan pemilik tanah Nanga Antawau dalam berurusan dengan Sarawak Energy Berhad (SEB), kontraktor projek yang dilantik SEB, Jabatan Tanah dan Ukur, dan pihak yang berkepentingan dalam Baleh HEP (kuasa hidroelektrik) mengenai pelbagai isu tempatan di berhubung dengan Baleh HEP, "katanya.

"Kami menyokong Baleh HEP kerana ia akan bertindak sebagai pemangkin kepada pembangunan masa depan di rantau Baleh atas. Walau bagaimanapun, kami mahu kepentingan kami, hak, dan kebajikan harus dilindungi termasuk generasi akan datang. "Jeffrey menggesa penduduk Nanga Antawau untuk mendaftar sebagai ahli Nakwa. Nakwa akan mengadakan pelancaran lagi pada Isnin (April 3) di Rumah Laso, Nanga Antawau.

Ahli jawatankuasa pro tem lain adalah Timbalan Pengerusi Sekudan Ata, naib pengerusi Johnson Nabau dan Galau Berandie, setiausaha Jadam Iba, Ketua Publisiti Maringgai Jingga, bendahari Wilfred Nyawai, timbalan bendahari Ibo Tengom, dan ahli jawatankuasa Peter Muling, Serai Enjop, Anding Jetek, Raymong ingan, Likong Sanggan, Rick Ragon, Nalong Buda, Julis Ata, dan Lembang Iba.

Penasihat Nakwa adalah Datuk Kristoffer Nyuak, Daniel Jubang Kanyan, Bujal Jantai, George Lagong, dan Penghulu Jampi Rawing, manakala penasihat undang-undang adalah Edward Moal Juga. Untuk maklumat lanjut, hubungi Jeffery di 013-5798482, 082-266505, atau e-mel nawa.kuh@gmail.com.-BorneoPost

Post a Comment

0 Comments